دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ |۵ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 9, 2024
کارگروه احکام

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) اردکان از برگزاری کارگروه احکام شرعی با حضور کارشناس فقه خانم هاجر تقدیری خبر داد.

خانم فاطمه ابراهیمیان، مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) اردکان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، از برگزاری کارگروه احکام شرعی با حضور کارشناس فقه خانم هاجر تقدیری و جمعی از طلاب خبر داد.

وی با اشاره به اهمیت مسائل فقهی گفت: در آیات قرآن و روایات اهل بیت (علیهم السلام) به یادگیری احکام الهی اشاره شده است از جمله خداوند در سوره نحل آیه ۴۳ می‌فرماید: «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛ اگر چیزی را نمی‌دانید از اهل علم و دانایان بپرسید.»

خانم ابراهیمیان تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین واجبات دین مبین اسلام که از اهمّیت ویژه‌ای برخوردار است، فراگیری احکام دین است که درک و فهم درست نسبت به مسائل آن و عمل بر طبق آن، تضمین کنندۀ سعادت انسان است و طلاب به عنوان پرچمداران عرصه تبلیغ و تبیین کننده احکام دین برای عموم مردم ضروری است که با نگاه ویژه ای در مسائل فقهی تبحر و مهارت لازم را پیدا کنند .

وی اظهار کرد: کارگروه «احکام» با هدف مهارت آموزی طلاب با مسائل شرعی و آشنایی مبلغین برای پاسخگویی به سوالات فقهی تشکیل شده است و در هر جلسه موضوعات به صورت تفصیلی بیان شده و سوالات پیرامون آن مطرح می‌شود.

خانم ابراهیمیان گفت: این کارگروه با حضور کارشناس احکام و مبلغ حوزه خانم تقدیری هفته ای یک مرتبه به صورت پیوسته از زمستان سال ۱۴۰۲ شروع شده است و هم اکنون نیز در تابستان ۱۴۰۳ درحال برگزاری می‌باشد و در جلسات ابتدایی موضوع «مرجع تقلید» و احکام جانبی آن بررسی شد .

وی افزود: در این کلاس «با استفاده از رساله خوانی» مسائل تک تک خوانده می‌شود و به بحث و گفت و گو گذاشته می‌شود و مبحث «مطهرات» به ویژه آب، باران و آفتاب به صورت خاص بیان و سوالات مرتبط با آن‌ها به منظور آشنایی بیان و در ادامه مباحث مربوط به وضوی جبیره مطرح شد.

مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) اردکان تصریح کرد: «نماز» و مسائل مرتبط با آن مانند وضو، شکیات نماز، دخول وقت و... از اهم مواردی است که در کارگروه به صورت تفصیلی و دقیق مورد مطالعه و گفت وگو قرار گرفت.

وی با اشاره به ارتقای طلاب برای پاسخگویی به سوالات احکامی گفت: در فضای مجازی برای طلاب شرکت کننده در کارگروه هفته ای یک سوال قرار داده می‌شود و اعضای گروه با مطالعه و جستجو، پاسخ مراجع مختلف درباره آن را بیان می‌کنند و در پایان کارشناس پاسخگو جواب نهایی و تایید شده از دفتر مراجع مختلف را قرار می‌دهد.

خانم ابراهیمیان در پایان خاطرنشان کرد: کارشناسان دینی و مذهبی در نگاه عامه مردم از اعتماد بیشتری برخوردار هستند و شایسته است طلاب در زمینه های مختلف به ویژه احکام شرعی، مباحث اعتقادی و تربیتی و... با کسب مهارت های عملی و کارورزی در کنار مطالعه صرف متون حوزوی توانایی خود را بالا برده و پاسخگوی نیاز جامعه باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha